KA210 Okul Eğitiminde Küçük Ölçekli Ortaklıklar "Integrating Cultural Heritages to the Digital World"
2021-1-PT01-KA210-SCH-000032333
Ortaklar
Malatya Bilim ve Sanat Merkezi (Malatya, Türkiye)
Agrupamento de Escolas Eça de Queirós (Lisbon, Portekiz)
Colegiul National Pedagogic "Carmen Sylva" (Timisoara, Romanya)
Osnovna skola Podmurvice (Rijeka, Croatia)
Malatya Bilim ve Sanat Merkezi’nin yürütmüş olduğu Erasmus+ KA210 Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi adlı Projenin 3. Kısa Dönemli Ortak Personel Eğitimi ve Ulusötesi Toplantısı Riyeka, Hırvatistan’da, 4.sü ise Temeşvar, Romanya’da gerçekleşti.
Projenin amacı öğrencilerin kendi ve farklı ülkelerin somut ve soyut kültürel mirasları hakkında bilgi edinmeleri, bu bilgilerin çeşitli dijital araçların doğru şekilde kullanılması ile sanal kültürel mirasları içerecek platformlar oluşturulmasıdır.
Böylelikle öğrenciler kendi ülkelerinin ve Avrupa ülkelerinin zengin kültürel mirasını keşfederken aynı zamanda 21. Yüzyılın gerektirdiği anahtar yeterlilikler arasında yer alan dijital becerilerini geliştirmiş olacaklardır. Ayrıca öğrencilerin medya okuryazarlığı, iletişim becerileri, eleştirel düşünme becerileri de gelişecektir.
Projemizin ilk sanal toplantısı tüm ortakların katılımı ile gerçekleşti.
1- TÜRKİYE HAREKETLİLİĞİ
Avrupa Birliği Erasmus+ Programı tarafından finanse edilen projenin ilk kısa dönemli ortak personel eğitimi ve ulusötesi toplantısı Malatya Bilim ve Sanat Merkezi’nde gerçekleşti. Toplantı Romanya, Hırvatistan ve Portekiz ülkelerinin her birinden iki öğretmenin katılımı ile gerçekleşti.
Etkinlik, tüm proje faaliyetlerinin görüşüldüğü bir toplantı ile başladı. Malatya Bilim ve Sanat Merkezi’nde 360 Fusion programı kullanılarak proje logosu tasarlanarak 3 boyutlu yazıcıda basıldı. Malatya Fotoğraf Makinası Müzesi ziyaret edildikten sonra müzenin sanal versiyonu düzenlendi.
Katılımcılar Mahmut Çalık Tekstil Müzesini ziyaret ederek halı motifleri ve geleneksel Malatya el işleri konusundan bilgi edindiler. Malatya Bilim ve Sanat Merkezi’nden bir öğrenci mandalanın Türk kültüründeki yeri hakkında bir sunum yaptıktan sonra mandala motifleri dijital ortamda renklendirildi.
Arslantepe Höyüğü ve sonrasında Silahtar Mustafa Paşa Kervansarayı ziyaret edildi. Malatya Bilim ve Sanat Merkezi öğrencilerinin rehberliğinde Horoz Dövüşü, Arap Saçı gibi eski oyunlar oynandıktan sonra oyun kuralları ile ilgili kahoot oyunları düzenledi.
Toplantı Malatya Bilim ve Sanat Merkezi Müdürü Ümit Arslan’ın katılımcılara sertifika vermesi ile son buldu. Katlımcılar Malatya’da olmaktan, Türk insanını ve kültürünü tanımaktan son derece mutlu olduklarını ifade ettiler.
Türkiye Hareketliliğin videosunu izlemek için Tıklayınız..
2- PORTEKİZ HAREKETLİLİĞİ
Porjenin 2. Harketliliği ise 24 ve 28 Eylül 2022 tarihlerinde Portekiz’in Lizbon şehrinde gerçekleşti. Toplantıya Malatya Bilim ve Sanat Merkezi Matematik Öğretmeni Berrak Dinçer ve İngilizce Öğretmeni ve Proje Koordinatötü olan Zuhal Ayik Yıldırım katıldı.
22 eylül Pazartesi günü Türkiye, Hırvatistan, Romanya ve Portekiz’den katılımcıların yer aldığı Ulusötesi Toplantısı ile yoğun bir çalışma ile başlandı. Katılımcı okullar okullarını ve ülkelerini tanıtan sunumlar yaptılar. Sonrasında Portekiz öğrencilerin dans gösterileri izlendi.
Öğrenciler rehberliğinde Portekiz’in arttırılmış gerçeklik haritası yapıldı. Ülkenin soyut kültürel mirasını içeren dijital oyunlar hazırlandı. Somut kültürel mirası gösteren posterler düzenledi.
Sanat, mimari ve teknolojik yapıları içeren MAAT (Museum of Art, Architecture & Technology) Müzesi ziyaret edildi. Ziyaret sonrasında katılımcılar en çok beğendikleri yapıları autodrawda çizdiler ve padlette is izlenimlerini ve düşüncelerini paylaştılar.
Proje toplantısı sertifika töreni ile son buldu.
Porekiz hareketliliğin videosunu izlemek için Tıklayınız..
3- HIRVATİSTAN HAREKETLİLİĞİ
Hırvatistan hareketliliğine Malatya Bilim ve Sanat Merkezi’nden 4 öğrenci ve iki öğretmen katıldı.
Ev sahibi okul katılımcılara Hırvat okul sistemi hakkında bilgi verdi. Öğrenciler karma gruplar halinde İngilizce dersine katıldılar. Sonrasında tüm gruplar kendi ülkelerindeki ünlü kişiler, şehirler ve ülkenin turistik yerleri hakkında sunumlar yaptılar. Sunumlarda verilen bilgiler kullanılarak kahoot oyunları hazırlandı.
Hareketliliğin ikinci günü ise tarihi Frankopani ailesi temalı bir gezi düzenlendi. Öğrenciler ve öğretmenler ilk olarak Kraljevica'daki Frankopan ailesine ait kaleyi ziyaret ettiler. Bu ailenin tarihi ve Hırvat halkı için önemi hakkında bilgi edinildi, müze bölümü gezildi, Frankopan ailesiyle ilgili animasyonlu bir belgesel film izlendi. “Bana Bir Hikaye Anlat” adlı atölye çalışması yapıldı. Karışık gruplara ayrılan öğrenciler cümlelerinin yeri değiştirilmiş olan bir mektubun cümlelerini sıraya koydular. O döneme ait olan hafler modern dile uyarlandı böylece öğrenciler Frankopan ailesine ait eski mektupları inceleme şansı buldular.
Hareketliliğin üçüncü gününde eski bir sanayi kompleksi olan ve kültür parkına dönüştürülen Sanat Parkı'ı, Çocuk Evi'i, Çağdaş Sanat Müzesi'i ve Şehir Kütüphanesi'i ziyaret edildi. Gezinin ve kompleksin tarihiyle ilgili dersin ardından öğrenciler Yerel Mirasın Yeniden Kullanımı atölyesine katıldılar ve okuldaki ekipler QR kodları ve Padlet kullanarak kompleksin tarihi ve güncel kullanımına ilişkin dijital belgeler hazırladılar.
Zvončari ("bellmen"), Hırvatistan'ın Rijeka çevresindeki bölgede sürdürülen karakteristik bir halk geleneğidir. 2009 yılında UNESCO'nun İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Temsili Listesi'ne dahil edilmiştir
Bu geleneği günümüzde de devam ettiren bir aileden gelen öğretmen Rumence dili öğretmeni Raspor Mohorovičić bu konu hakkında katılımcılara bir sunum yaptı. Bu geleneği sürdüren Hırvatların taktıkları şapkalar tasarlandı.
Hareketliliğin beşinci gününde katılımcılara sertifikaların verilmesi ile son buldu.
Hırvatistan hareketliliğin videosunu izlemek için Tıklayınız..
4-ROMANYA HAREKETLİLİĞİ
Projenin son hareketliliği ise Ekim ayı içerisinde 2023 Avrupa kültür başkenti olarak seçilen Romanya’nın Temeşvar şehrinde gerçekleşti. Toplantıya Malatya Bilim ve Sanat dört öğrenci ve iki öğretmen katıldı.
Karşılama töreninden sonra katılımcılar ev sahibi kurum olan Colegiul Național Pedagogic Carmen Sylva okulunu gezdiler. Okul müdürü de okulun tarihçesi ve okulun şehirdeki önemi hakkında bilgi verdi.
İlk çalışma faaliyeti, okulun konferans salonunda gerçekleşti. Tüm ortak okullar kendi şehir veya bölgelerindeki önemli kültürel alanlar hakkında sunumlar yaptılar. Öğleden sonra tarih öğretmeni Sasa Malimarcov rehberliğinde şehir turu yapıldı. Şehrin tarihi hakkında bilgi edinildi. Farklı kültürlere ev sahipliği yapmış olmasına rağmen her bir kültürün kalıntılarını günümüze taşımış olmasından dolayı Avrupa kültür başkenti seçildiği öğrenildi.
Öğrenciler Tarih, Coğrafya ve İngilizce derslerine katılarak Romanya eğitim sistemi hakkında bilgi edindiler.
Sonrasında katılımcılar Romanya'yı uzun süre yöneten ve 1989 yılında Timisoara'da çıkan isyan sırasında kaldırılan komünist rejimin dünyasına ait görsellerin, videoların, kıyafetlerin sergilendiği Devrim Müzesi'ni ziyaret edildi. Müze ziyaretinin ardından öğle yemeğini kent merkezinde yiyen öğrenciler, 2023 yılının kültür başkenti Timisoara'nın Barok üsluptaki mimarisini görme şansı buldular.
Hareketliliğin üçüncü gününe okuldaki atölye çalışmaları ile başladık. Öğrenciler, ziyaret ettikleri kültürel alanlar ve kendi bölgelerinin kültürel alanları hakkında Kahoot oyunlar tasarladılar. Daha sonra Banat ve Crisana bölgesine ait geleneksel evlerden oluşan bir koleksiyona sahip birkaç hektarlık bir parkta yer alan Banat Köyü müzesine gidildi. Yüzyıllardır burada yaşamış olan farklı etnik grupların farklı yaşam tarzları hakkında bilgi edinildi.
Hareketliliğin dördüncü gününde ise bölgenin tarihi gelişimi temalı saha gezisi olarak planlandı. İlk olarak antik Roma kenti olan Sarmisegetusa'yı ziyaret edildi. Daha sonra Hunedoara şehrinde bulunan 14. yüzyıldan kalma bir ortaçağ kalesi gezildi. Hunedoara ve çevresi Hateg Ülkesi ile birlikte Orta Çağ'da bile Rumen kültürünün önemli bir merkezini oluşturmaktadır.
Proje toplantısı sertifika töreni ile son buldu.
Romanya hareketliliğin videosunu izlemek için Tıklayınız..
Sosyal medya hesaplarımızdan ve web sitemizden bizi takip edebilirsiniz:
● Facebook – https://www.facebook.com/groups/3230643220514379/
● Instagram – https://www.instagram.com/erasmuska210digital.heritages/
● Twitter – https://twitter.com/DigitalKa210
● YouTube – https://www.youtube.com/channel/UCZmvnc8vp3cjyHmWfcXwIZg